zamknięcie menu

Zaplanuj proces tworzenia nowego serwisu 5 rzeczy, które musisz wiedzieć przed zamówieniem stworzenia strony internetowej

Autor: Piotr

Jest wiele powodów, dla których mogłeś zdecydować się na zlecenie stworzenia nowej strony internetowej. Może właśnie zaczynasz swoją przygodę z biznesem, a może Twoja strona wymaga odświeżenia lub przeprojektowania.

grafika 5 rzeczy, które musisz wiedzieć przed zamówieniem stworzenia strony internetowej

Przed przystąpieniem do prac warto wiedzieć jak przeprowadzić cały proces w taki sposób, aby efekty były satysfakcjonujące.  Zanim podejmiesz decyzję o stworzeniu strony internetowej,  już teraz przygotuj się do całego procesu i odpowiedz sobie na 5 pytań:

Pytanie 1: jaka będzie rola Twojej strony www?

Informacyjna, czy interaktywna?  Czego oczekujesz od użytkowników  oglądających witrynę? Chciałbyś zainteresować ich treścią, czy może wolałbyś aby część z nich została Twoimi klientami?

Załóżmy, że prowadzisz badania lub projekt i zależy Ci na stworzeniu miejsca do dzielenia się efektami  swojej pracy. Potrzebujesz strony informacyjnej.

Zobacz przykład strony informacyjnej:  Polska Komisja Badania Wypadków Morskich

A co, jeżeli prowadzisz  firmę? Może jest to salon, punkt usługowy, hotel,  a może mały pensjonacik? Twoim zadaniem będzie wzbudzić zainteresowanie wśród potencjalnych klientów za pomocą wielu narzędzi marketingowych, takich jak aktywność w social media,  Google Ads, reklamy graficzne, reklamy video, etc.  Dzięki umiejętnie prowadzonym działaniom, uda Ci się wygenerować spory ruch na swojej stronie internetowej. Cała para pójdzie jednak w gwizdek, jeżeli nie zachęcisz użytkowników do interakcji. Poniżej znajduje się lista proponowanych narzędzi, które mogą pomóc w pozyskiwaniu cennych leadów dla Twojego biznesu.

Popup – (koniecznie jako overlay, a nie wyskakujące nowe okno w przeglądarce). Najczęściej pojawia się w momencie zbliżenia kursora do górnej krawędzi okna przeglądarki (użytkownik wykonuje ten ruch kiedy ma zamiar opuścić stronę). Zaproś  swojego potencjalnego klienta do pozostawienia  e-maila w zamian za upust lub przesłanie wartościowej informacji. Zapewnij, że dane użytkownika nie zostaną przekazane osobom trzecim oraz że nie jesteś spamerem.

Moduł newsletter:  niech każda podstrona  posiada w widocznym miejscu miejsce do zapisania się do newslettera.

Chat:  Udostępnij swoim użytkownikom możliwość szybkiego kontaktu, z nadzieją na odpowiedź w czasie rzeczywistym.

Aktualności- dodawaj treść i buduj kontent strony. Zarówno Twoi klienci jak i Google, lubią wiedzieć że strona „żyje” i jest aktualizowana.

Pytanie  2: skąd wziąć treść?

Kto najlepiej opisze Twój biznes ? Najlepszym rozwiązaniem będzie zredagowanie tekstu samemu lub zlecenie tego zadania osobie, posiadającej wiedzę na temat prowadzonego biznesu. Możesz zlecić stworzenie treści copywriterowi, ale musisz mieć świadomość, że nikt nie ma takiej wiedzy o Twoim biznesie, jak Ty. Tworzenie opisów to żmudna praca, dlatego nie porywaj się z motyką na słońce i zaplanuj stworzenie tylu podstron,  ile będziesz mógł wypełnić treścią. Pamiętaj, że dodanie kolejnych podstron i stopniowe rozbudowywanie witryny internetowej w późniejszym czasie jest bardzo łatwe, kiedy masz do dyspozycji CMS (content management system- system zarządzania treścią).
Przestrzegamy przed stosowaniem metody „kopiuj wklej” czyli  pożyczania  opisów  od innych witryn- z punktu widzenia użytkownika jest to mało wartościowa treść, a z punktu widzenia Google – plagiat. Stworzenie treści jest szczególnie ważne dla przebiegu projektu- jeżeli nie dostarczysz opisów wykonawcy strony na czas, projekt może się bardzo rozwlec.

Pytanie 3:  Jaki będzie wygląd strony internetowej?

W Ad360 każde wdrożenie strony internetowej, aplikacji webowej lub portalu poprzedzamy stworzeniem projektu graficznego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, mamy pełną kontrolę nad funkcjonalnościami i wyglądem strony, ponadto w efekcie końcowym jest ona lepiej zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa i szybkości ładowania. Użycie gotowych szablonów dostępnych za kilkanaście lub kilkadziesiąt dolarów może być dobrym rozwiązaniem jedynie wówczas, kiedy nie planujemy ingerować w projekt i godzimy się na rozwiązania zaproponowane przez twórcę. Ponadto miejmy na uwadze fakt, że ciągłe aktualizacje oprogramowania (na przykład CMS WordPress) wymuszają aktualizację zakupionego gotowego motywu, zmuszając do ponoszenia dodatkowych kosztów.

Pytanie  4:  Kto wykona stronę internetową?

Komu powierzysz stworzenie strony? Bez względu na to, czy jest to Twój znajomy, polecona agencja czy firma znaleziona w internecie, koniecznie sprawdź portfolio wykonawcy. Nie każdy potrafi wykonać zadanie na poziomie, którego oczekujesz.  Oto, jaki masz wybór na etapie wyboru wykonawcy:

Freelancer–  najczęściej pracuje w domu i dzięki małym kosztom może zaproponować korzystną cenę usługi, ale jeżeli nie prowadzi działalności gospodarczej  nie wystawi faktury.  Trudno generalizować i z góry skreślać każdego freelencera, ale niestety przypadki nagłego  zniknięcia tego typu wykonawcy w trakcie projektu nie należą do rzadkich. Przy tego typu współpracy, ciężko będzie również wymagać obsługi gwarancyjnej i powdrożeniowej. Ponadto, przy nieco bardziej skomplikowanych zleceniach cały projekt musi wykonać jedna osoba, co nie zawsze jest możliwe.

Agencja–  mała lub średnia firma zatrudniająca od kilku do kilkunastu pracowników. Prawdopodobnie dzięki swojemu zapleczu będzie mogła spełnić większość Twoich wymagań,  ale koszt  stworzenia  witryny internetowej  może być (choć nie musi) nieco wyższy. Posiada biuro, więc jest szansa, że w razie problemów można kulturalnie porozmawiać i ustalić szczegóły współpracy. Projekt jest wykonywany przez zespół złożony ze specjalistów. Osobne zadania wykonuje webdesigner, osobne programista, osobne copywriter. Całość projektu koordynowana jest przez manegera projektu.

Duża firma – Przedsiębiorstwo zatrudniające od kilkudziesięciu do kilkuset osób, podzielone na liczne małe zespoły. Współpraca z takim podmiotem może być opłacalna przy większych projektach typu enterprise, o dużym stopniu skomplikowania i dużym budżecie.

Pytanie  5: jak powinna wyglądać umowa?

Na umowie oprócz standardowych zapisów dotyczących jej przebiegu, powinny się znaleźć informacje dotyczące kosztów prowadzenia i utrzymania Twojej strony w ujęciu rocznym. Zbierając oferty od potencjalnych wykonawców, zwróć uwagę nie tylko na koszt stworzenia witryny, ale także na koszt jej utrzymania. Jeżeli nie planujesz dalszej współpracy z wykonawcą polegającej na administracji i prowadzeniu strony, koszt roczny nie powinien przekroczyć  300 zł  netto (domena i własne konto hostingowe).

Część wykonawców próbuje zaoferować niską cenę wykonania strony, licząc na dochody w okresie jej użytkowania czyli tak zwany dochód pasywny.

Mam nadzieję, że proces tworzenia Twojej strony internetowej będzie przebiegał sprawnie! Życzę powodzenia a w razie pytań lub kłopotów zachęcam do kontaktu.

zdjęcie kontaktu